Titulars
A+ A A-

Una 70ena de persones celebren a Blanes el Dia Mundial de les Aus Migratòries visitant el Delta de la Tordera

Organitzat pel Departament de Medi Ambient de l’Ajuntament amb el suport dels Naturalistes del Montnegre i la Tordera, l’activitat es va fer ahir per celebrar la diada que s’escau avui

Aquest dilluns, 14 d’octubre, se celebra el Dia Mundial de les Aus Migratòries. Per aquest motiu, el Departament de Medi Ambient, comptant amb el suport dels Naturalistes del Montnegre i la Tordera (NatMonT), va organitzar aquest passat diumenge dues visites guiades a la Desembocadura de la Tordera, per poder guaitar-hi els ocells.

De fet, es tracta d’una activitat que s’organitza periòdicament, adreçades a tots els públics en general i als amants de la natura i els animals en particular. Unes propostes que, pel seu indiscutible interès, sempre aixequen l’expectació tant dels veïns i veïnes de la ciutat com dels visitants que la sovintegen o hi viuen a prop, atrets per la possibilitat de viure una experiència molt instructiva en plena natura.

En aquest cas, no ha estat una excepció, i de nou s’ha vist com la nova proposta va veure exhaurides les places previstes en poques hores. En total, hi havia inscrites una vuitantena de persones per ocupar les 60 places disponibles, i finalment van participar-hi una setantena. Cal tenir en compte que, donat que es tracta de visites en plena natura, no es poden fer grups més nombrosos per no alterar l’entorn mediambiental. Entre els assistents que van participar-hi s’hi comptava el tinent d’alcalde de Medi Ambient, Jaume Frigola, així com personal del departament.

Visites Guiades gratuïtes a l’Espai Protegit del Delta de la Tordera

Tal com ja s’ha fet en anteriors ocasions, la proposta va consistir en participar en sengles Visites Guiades Gratuïtes que van tenir lloc el matí d’aquest passat diumenge. A banda de la observació d’ocells, l’objectiu també ha estat donar a conèixer millor l’espai protegit del Delta de la Tordera. Es tractava d’una activitat familiar gratuïta organitzada amb el suport de la sempre inestimable col·laboració de l’Associació de Naturalistes del Montnegre i la Tordera (NatMont), que sempre aporta a aquesta activitat la seva innegable experiència sobre el terreny.

En aquest sentit, com és habitual, les seves voluntàries i voluntaris van contribuir a contagiar els i les visitants la seva estimació per la natura i els seus amples i exhaustius coneixements d’aquest entorn. Una privilegiada zona farcida de valuoses espècies de fauna i flora que durant els darrers anys s’està procurant protegir encara millor des dels dos ajuntaments limítrofs: els consistoris de Blanes i Malgrat de Mar.

Al llarg del matí dominical es van fer dos torns: el primer a les 9 del matí i el segon a 2/4 d’11. Tots dos van fer idèntic recorregut, estructurats en dos subgrups de visitants que va alternar al seu temps dues zones complementàries. És a dir, cada subgrup de cada torn va encetar la visita en dos espais diferents: a l’Aguaitador de la Tordera instal·lat fa pocs anys a prop de la desembocadura, i a la platja final de l’avinguda Vila de Madrid, arran de mar.

En la part de la visita que es feia a la platja que hi ha a tocar de la zona protegida del Delta de la Tordera s’hi afegia des de l’any passat un altre element molt important. Es va explicar als i les visitants la zona de restauració de vegetació que s’ha acotat d’extrem a extrem d’aquest tram de sorra, amb l’objectiu de recuperar les psammòfiles. Tota la franja de la platja està protegida per una cordada i senyalitzada amb rètols per demanar que no es trepitgi l’espai.

Objectiu: declarar el Delta de la Tordera Reserva Natural Parcial

Durant aquests darrers anys l’Ajuntament de Blanes, conjuntament amb el consistori de Malgrat de Mar, ha redoblat esforços perquè s’augmenti el grau de protecció al Delta de la Tordera, un espai europeu de la Xarxa Natura 2000. Més concretament, l’objectiu és que es declari ‘Reserva Natural Parcial’ la desembocadura que comparteixen els dos municipis veïns dels respectius territoris gironí i barceloní.

Les Reserves Naturals Parcials són espais d’extensió reduïda i de considerable interès científic, i el seu objectiu és que es preservi íntegrament el conjunt d’ecosistemes naturals que contenen, o bé alguna de les seves parts en concret. La declaració d’aquesta figura de protecció d’entorns naturals es fa per llei quan és reserva integral, i per decret del Consell Executiu quan és reserva parcial.

En l’actualitat, a Catalunya hi ha declarades 53 reserves naturals parcials: 25 estan incloses al Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa, dues altres al parc Natural del Cap de Creus, dues més al Parc Natural del Delta de l’Ebre, dues al Parc Natural de l’Alt Pirineu, una al Parc Natural dels Ports, una altra al parc Natural dels Aiguamolls de l’Empordà, una al Parc Natural de la Muntanya de Montserrat i les 18 restants isolades.

1728914390visites_guiades_delta_tordera_(22).jpg
1728914390visites_guiades_delta_tordera_(30).jpg
1728914390visites_guiades_delta_tordera_(31).jpg
1728914390visites_guiades_delta_tordera_(38).jpg