Titulars
A+ A A-

El Museu de Lleida inaugura una exposició dedicada a Emili Pujol amb peces que formen part del fons de l’Institut d’Estudis Ilerdencs

S’hi poden veure disset objectes originals, entre ells tres dels instruments que estan dipositats al Museu

Al gener vinent, l’IEI acollirà una conferència sobre el llegat Emili Pujol a càrrec de Pau Capdevila Cases, encarregat de fer l’inventari del fons

El Museu de Lleida ha inaugurat aquest dimecres l’exposició temporal de producció pròpia ‘Emili Pujol, un músic garriguenc de ressò internacional’, una mostra que compta amb el suport de l’Institut d’Estudis Ilerdencs i de l’Ajuntament de Lleida, institucions propietàries de les peces que s’hi exposen i que han cedit per a l’ocasió.

L’acte inaugural ha estat encapçalat per la directora del Museu de Lleida, Clara Arbués Garcia, i el director de l’IEI, Andreu Vàzquez, que ha destacat la importància d’obrir el llegat Emili Pujol al públic. L’acte també ha inclòs un petit recital de guitarra a càrrec de Josep Antoni Chic.

L’exposició mostra disset objectes originals del llegat Emili Pujol, que el músic va donar a la ciutat de Lleida i que formen part del fons de l’Institut d’Estudis Ilerdencs. Alguns d’ells, com instruments i condecoracions, estan dipositats fa anys al Museu de Lleida, i d’altres, com documents, obra impresa, fotografies o documents sonors, a l’IEI.

Comissariada per Maria Ribera, l’exposició es podrà visitar fins al 19 de gener de 2025 a l’espai del cor de l’església, dins la sala de la col·lecció permanent del Museu. D’entre els objectes que s’hi exposen, hi figuren vuit medalles i tres dels instruments; concretament un llaüt lira construït pel lutier Salvio Morbey, una guitarra del lutier Antonio de Torres i una viola de mà del lutier Arnold Dolmetsch. Els tres formen part de la part central de la mostra i expliquen la passió musical d’Emili Pujol i el seu interès per estudiar-ne la història.

L’exposició també mostra alguns dels volums més representatius de l’obra d’Emili Pujol, com són ‘Escuela razonada de la guitarra. Libro tercero’, ‘Tárrega, ensayo biográfico’, i ‘El dilema del sonido en la guitarra’, que incideixen en la seva faceta com a musicòleg i pedagog. També s’ha seleccionat el volum de partitures impreses de la ‘Bibliothèque de Musique Ancienne et Moderne pour Guitare’.

En el recorregut expositiu també s’incorporen fotografies i un full d'anunci del concert d'Emili Pujol i Conxita Badia amb música dels violistes del segle XVI a la Salle Érard de París. De la mateixa manera, a la mostra es projecta l’enregistrament amb l’homenatge que se li va fer a Emili Pujol a la Granadella, l’any 1967.

Activitats paral·leles

A més de l’exposició, el Museu de Lleida ha previst un seguit de concerts i activitats durant els mesos de la mostra. Així, estan projectats els concerts de dos dels deixebles d’Emili Pujol. El 15 d’octubre, a càrrec del llaütista nord-americà Hopkinson Smith, que va assistir als cursos d’estiu d’Emili Pujol a Cervera, entre el 1970 i el 1973. El 15 de novembre, el guitarrista lleidatà Carles Trepat actuarà amb un repertori d’obres del mateix Emili Pujol i de noms destacats de l’escola de guitarra catalana.

També al Museu de Lleida, l’Agrupació de Guitarres de l’Escola de Música de l’Orfeó Lleidatà, dirigida pel professor Mario Peña i Lillo, actuarà el 14 de desembre presentant una variada selecció del seu repertori.

A més, a l’Institut d’Estudis Ilerdencs, el dia 15 de gener de 2025 es realitzarà a l’Aula Magna una conferència sobre el llegat Emili Pujol a càrrec de Pau Capdevila Cases, qui ha realitzat la unificació dels diferents inventaris existents en un únic instrument de descripció més detallat, fruit de les diferents entregues de fons que la vídua del mestre va anar lliurant a l’Institut els anys 1988, 2007 i 2011.

Emili Pujol

Emili Pujol Vilarrubí (la Granadella, 1886 - Barcelona, 1980), ja de molt jove va demostrar inclinació per la música, iniciant els seus coneixements de guitarra a Barcelona de la mà de Francesc Tàrrega. Més tard, una beca de la Diputació de Lleida li va permetre traslladar-se a Madrid per completar els seus estudis d'harmonia i composició.

Va dedicar pràcticament tota la seva vida a la música, conreant no solament la interpretació i composició, sinó també realitzant una tasca molt important en el camp de la investigació musical. Va estudiar a fons la música renaixentista, mostrant un interès especial per l’obra dels violistes.

Va viatjar arreu portant la música de la seva guitarra i els seus coneixements, sent reclamat internacionalment per impartir cursos de guitarra, però va ser a Cervera on l'any 1970 es va organitzar el I Curs Internacional de Guitarra, Llaüt i Viola. Aquests cursos de gran ressò internacional es van celebrar anualment fins a la seva mort el 15 de novembre de 1980.

Durant tota la seva carrera musical no es va oblidar mai de la seva terra. Així ho demostra el fet que després de la seva mort es posés de manifest en el seu testament la voluntat de deixar a la ciutat de Lleida el seu llegat musical. La seva vídua, Maria Adelaida Robert, va ser qui va complir la seva voluntat i, mitjançant un conveni entre les diferents institucions de la ciutat, Ajuntament i Diputació, es va fer donació a l’Institut d'Estudis Ilerdencs de la Diputació de Lleida del llegat musical del mestre Emili Pujol. El llegat es va obrir al públic el 15 d’abril de 1988 en una sala condicionada a tal efecte.

1726743725expoemili_pujol_(1).jpg

1726743725expoemili_pujol_(2).jpg
1726743726expoemili_pujol_(3).jpg
1726743726expoemili_pujol_(5).jpg