Territori i Sostenibilitat inicia l'Estudi de millora de transport públic per carretera a la comarca de la Cerdanya
- Detalls
- Publicat el Dissabte, 31 Octubre 2020 01:12
- Escrit per Consell Comarcal de la Cerdanya
El director de Transports i Mobilitat, David Saldoni, ha donat el toc d’inici a l’Estudi de millora de transport públic per carretera a la comarca de la Cerdanya fent-ne una presentació telemàtica davant del Consell Comarcal i dels alcaldes. L’objectiu de l’estudi és analitzar el transport a la demanda a la comarca, procurar que tots els municipis tinguin un servei de transport públic adequat a la seva demanda real i que tinguin accés mitjançant transport públic als seus CAP o als centres sanitaris de referència. I en aquest sentit vol millorar:
La connexió dels municipis amb la seva capital comarcal i altres municipis de referència de la mateixa comarca o de comarques veïnes.
La cobertura territorial (noves parades) aprofitant, entre d’altres, els serveis de transport escolar.
La coordinació dels serveis interurbans,
La coordinació horària entre serveis regulars i els serveis escolars; i entre serveis de bus i de tren, i de la intermodalitat.
Eines de comercialització i informació de la xarxa de transport.
Pel director de Transports i Mobilitat, David Saldoni “aquests estudis de millora del transport públic per carretera són molt importants pel territori, ja que a través d’un contacte directe amb els ajuntaments de la comarca, es tenen en compte les seves peticions de millora; acostant més el transport públic als ciutadans”.
La Cerdanya té una superfície de 546,69 km2, una població de 18.193 habitants, i una densitat mitjana de 33,3 hab./km2. Està formada per 17 municipis on destaca Puigcerdà amb 9.258 habitants (el 50,9% de la seva població) que esdevé la capital sanitària, comercial i de serveis de la comarca. Bellver de Cerdanya, Alp i Llívia són els altres 3 municipis més poblats.
La mobilitat de la comarca
Aquesta comarca té a nivell intercomarcal la C-16, també coneguda com Eix del Llobregat, que connecta França i la comarca amb Berga i Barcelona. També compta amb la N-260, coneguda com a Eix Pirinenc, vertebrador de la comarca, ja que permet connectar els municipis, tant de l’est con de l’oest amb França a través de la N-152. Per l’oest connecta amb la comarca de l’Alt Urgell i per l’est, connecta amb la comarca del Ripollès. Com a carretera comarcal, que connecta la C-16 a Riu de Cerdanya amb la N-260, a Quixans, hi ha la C-162.Al llarg del corredor Bellver de Cerdanya – Alp – Puigcerdà – Llívia es concentra la majoria de la població de la Cerdanya.
El major nombre de desplaçaments en dia feiner es produeixen dins de la pròpia comarca, amb un total de 108.365 viatges al dia, que correspon al 93% del total. A nivell intercomarcal es realitzen 8.303 desplaçaments en feiner entre la Cerdanya i les comarques veïnes. Destaquen les relacions amb l’Alt Urgell, i tot seguit, amb el Barcelonès.
La Cerdanya compta amb un total de 17 línies de transport públic per carretera, 11 d’elles a la demanda a la comarca de la Cerdanya, que uneixen diferents municipis entre sí, amb la seva capital Puigcerdà i amb Barcelona, el Berguedà, l’Alt Urgell i Andorra. En l’àmbit ferroviari, Rodalies de Catalunya disposa de la línia R3 amb 6 expedicions fins a Puigcerdà i 4+5 fins a la Tor de Querol.
Per altra banda, el mes de setembre de 2020 es va signar el Conveni entre l’Administració de la Generalitat de Catalunya mitjançant el Departament de Territori i Sostenibilitat i el Consell Comarcal de la Cerdanya per un import de 114.277€, per la gestió de la mobilitat en transport públic en determinats àmbits amb baixa demanda o per atendre necessitats específiques en la comarca de la Cerdanya. En concret, el Conveni empara la prestació dels serveis de transport de 6 recorreguts lineals, 4 de radials i serveis a la demanda.
Busos ConnECT
Dins de l’abast del projecte europeu ConnECT del programa Interreg Poctefa, del qual participen el Departament de Territori i Sostenibilitat, la Région Occitanie/Pyrénées-Méditerranée i el Conseil Départamental des Pyrénées Orientales, es prolonguen diferents línies de transport públic per carretera a l’Espai Català Transfronterer, amb l’objectiu de suprimir l’efecte frontera, millorar l’accessibilitat i la interconnexió entre a municipis, regions i veïns a totes dues bandes de la frontera.