Un total de 92 rutes d’autobús i 5 de taxis mouran prop de 1.500 alumnes en el servei de transport escolar, que gestiona el Consell Comarcal
- Detalls
- Publicat el Dimarts, 08 Setembre 2020 20:42
- Escrit per Redacció
El transport escolar per al curs 2020-21 ve caracteritzat pels protocols d’actuació de cara a prevenir contagis i que afecta a 92 rutes i 5 taxis que transportaran prop de 1.500 alumnes –encara hi ha famílies que s’estan donant d’alta- arreu dels centres escolars de la comarca.
D’acord amb el document “Pla d’actuació per al curs 2020-21 per a centres educatius en el marc de la pandèmia per Covid19” publicat pel Departament d’Educació de la Generalitat, s’estableixen les mesures següents.
-Tots els infants han d’anar asseguts i es podran utilitzar tots els seients. Quan el nivell d’ocupació ho permeti, s’ha de procurar la màxima separació entre els usuaris.
-Els infants i adolescents han d’accedir-hi amb la mascareta col·locada, exceptuant aquells per als quals el seu ús està contraindicada. Caldrà fer ús de la mascareta durant tot el trajecte i fins que arribin a l’aula.
-A les parades de bus escolar, quan es recullen i deixen als infants i adolescents, és molt important que entre les unitats familiars es mantingui una distància física adequada i es portin posades les mascaretes. Cal evitar l’acumulació de famílies en un espai reduït.
-Les entrades i sortides del centre es faran de manera esglaonada, tenint en compte el nombre d’accessos i el nombre de grups estables. A cada un dels accessos, l’entrada i la sortida es farà per un o diversos grups estables en intervals de 10 minuts cadascun.
-El centre haurà de buscar fórmules organitzatives, amb els recursos propis, per atendre dins les seves instal·lacions l'alumnat de transport obligatori mentre no pugui accedir a la seva aula amb la resta d'alumnat del mateix grup, en el cas d'horaris diferenciats d'entrada i sortida. També s'haurà de preveure l'espera fins poder accedir al transport escolar de tornada al domicili.
Des del Consell Comarcal, per tal de poder organitzar el servei amb les màximes garanties, seguretat i respecte a les prescripcions establertes per la Generalitat, s’ha enviat requeriment als centres escolars demanant la següent informació:
-Els accessos al centre així com els punts d’entrada i sortida, identificant quins grups accediran per cada punt.
-Els horaris d’entrades i sortides per cursos, cicles escolars o grups.
-La fórmula organitzativa prevista per atendre, a dins les instal·lacions, l'alumnat de transport obligatori mentre no pugui accedir a la seva aula amb la resta d'alumnat del mateix grup, en cas d'horaris diferenciats d'entrada i sortida. I també l’organització de l'espera d’aquest alumnat fins que accedeixi al transport escolar de tornada al domicili.
També s’ha requerit a les empreses de transport sobre el protocol de neteja dels vehicles.
Menjadors escolars
Pel que fa als menjadors escolars –el Consell Comarcal en gestiona 10- les mesures establertes pel document del Departament d’Educació són:
-Si l’organització del centre ho permet, el menjar es fa, preferiblement, a l’espai habitual del menjador escolar. En aquest cas, cal tenir en compte que el menjador escolar és un espai on poden coincidir diversos grups estables.
-Els integrants d’un mateix grup estable han de seure junts en una o més taules.
-Cal mantenir la separació entre les taules de grups diferents. En cas que en una mateixa taula hi hagi alumnes de més d’un grup, caldrà deixar una cadira buida entre ells per garantir la distància.
-En menjadors molt concorreguts és recomanable valorar la realització de més torns dels habituals per evitar la coincidència d’un gran nombre d’infants en un mateix espai.
-Entre torn i torn cal fer la neteja, desinfecció i ventilació del menjador.
-Cal garantir el rentat de mans abans i després de l’àpat.
-El menjar s’ha de servir en plats individuals, evitant compartir-lo (no es posaran amanides, ni setrilleres, ni cistelles del pa al centre de la taula). L’aigua pot estar en una gerra però es recomana que sigui una persona adulta responsable qui la serveixi o bé un únic infant encarregat durant tot l’àpat.
-Els infants que per raons del projecte pedagògic realitzin tasques del tipus parar i desparar taula, o d’altres, ho faran exclusivament per al seu grup de convivència. En cas que l’alumnat reculli el menjar a la línia d’autoservei, cal mantenir la distància a la filera.
-Per qüestions d’organització de cada centre, i per minimitzar els contactes, tenint en compte el nombre d’alumnes que es queden al menjador, l’alumnat podrà menjar a les aules o als espais que s’hagin habilitat a tal efecte. Les aules o els espais habilitats específicament per fer els àpats han de ser utilitzats preferiblement per infants pertanyents a un mateix grup estable. Quan això no sigui possible, cal garantir la separació entre els grups d’alumnes. L’espai alternatiu al menjador ha de ser, preferiblement, l’espai de referència ocupat pel grup estable. En aquest cas, cal netejar i ventilar l’aula després de l’àpat. Si l’espai utilitzat no és l’aula de referència o és utilitzat per alumnat de més d’un grup estable, cal, a més, desinfectar-lo abans i després de l’àpat.
-Cal garantir les condicions de seguretat alimentària per al trasllat i servei dels aliments.
-No cal utilitzar elements isotèrmics.
-El professorat i el personal d’administració i serveis del centre podrà fer ús del servei de menjador escolar sempre que sigui possible la seva ubicació en un espai clarament diferenciat de l’ocupat per l’alumnat i mantenint en tot moment la distància de seguretat d’1,5 metres entre els adults i amb l’alumnat. El professorat i el personal d’administració i serveis han d’utilitzar obligatòriament la mascareta en el menjador excepte quan estiguin asseguts a la taula fent l’àpat.
-Les activitats posteriors als àpats s’han de realitzar, preferiblement, a l’aire lliure, amb ocupació diferenciada d’espais per a cada grup estable. Quan això no sigui possible, cal fer ús de la mascareta.
-També es poden utilitzar espais interiors, preferiblement per a infants pertanyents a un mateix grup estable. En aquest cas cal garantir la ventilació després de l’activitat. Quan no sigui possible la utilització d’un espai per a infants d’un mateix grup estable, cal garantir la separació entre els alumnes de grups diferents, així com organitzar separadament l’entrada i la sortida dels infants dels diferents grups. També cal garantir la neteja, la desinfecció i ventilació dels espais abans i després de la seva utilització.
Per part del Consell Comarcal s’ha requerit a les empreses que gestionen els deu menjadors escolars dels quals el Consell té la competència el pla de contingència i que comuniquin formalment l’organització del servei de menjador. També s’han fet reunions amb les direccions dels centres i les empreses per comprovar com aplicaran aquestes mesures i com s’iniciarà el curs.
Per altra banda, després d’un anàlisi dels documents publicats pel Departament d’Educació i aprovat pel PROCICAT, el Consell Comarcal ha traslladat dubtes al delegat del govern de la Generalitat, Juli Fernández, per tal que els traslladi al PROCICAT:
-Quin protocol s’ha de seguir en el cas que es detecti que algun dels usuaris del servei de transport escolar presenta símptomes compatibles amb el Covid-19, abans de pujar al autobús i/o mentre duri el servei.
-Qui ha de proveir als usuaris del servei de transport escolar la màscara en el cas que no en porti, als efectes de no obstaculitzar el seu dret a l’educació, així com preservar la salut individual i col·lectiva.
-Quin protocol s’ha de seguir en el cas que es detecti que algun dels usuaris del servei de menjador escolar presenta símptomes compatibles amb el Covid-19.
-Quin protocol seguiran els centres educatius per tal de comunicar-nos els casos positius de Covid-19, atenent a la nostra condició de gestors dels serveis de transport escolar i de menjador escolar.