Els serveis socials del Consell Comarcal del Baix Ebre registren un augment de l'11% d'usuaris el 2019
- Detalls
- Publicat el Dimarts, 16 Juny 2020 20:01
- Escrit per Consell Comarcal del Baix Ebre
Els Equips Bàsics d'Atenció Social Primària (EBASP) del Consell Comarcal del Baix Ebre van atendre durant el 2019 un total de 7.705 persones de la comarca, un 11% més que el 2018. Un increment que enguany es repetirà per la crisi que ha generat la pandèmia de la Covid-19. "El nombre d'usuaris de serveis socials han augmentat un 21% els últims mesos per la crisi del coronavirus. És per això que hem activat mesures com la posada en marxa del tiquet bàsic d'alimentació, complementari al tiquet fresc", ha manifestat el president del Consell Comarcal del Baix Ebre, Xavier Faura.
Pel que fa a les atencions del 2019 corresponen a un total de 37.110 actuacions fetes per cobrir les necessitats socials més immediates, generals i bàsiques de persones i famílies, i contribuir a la prevenció de problemàtiques socials i a la integració de persones en situació de risc d'exclusió social. En aquestes dades no s'inclou Tortosa perquè compta amb serveis socials propis.
L'EBASP està integrat actualment per catorze treballadors/es socials, sis educadors/es socials, tres administratives, dos auxiliars i un coordinador. Segons la memòria anual presentada, de les 7.705 persones ateses el 2019 la majoria van ser de Deltebre (2.503) i Roquetes (1.009), seguides de l'Ametlla de Mar (864), Camarles (689), l'Aldea (677), el Perelló (550) i l'Ampolla (519). La resta es van distribuir entre Xerta (251), Aldover (159), Benifallet (158), Tivenys (155), Paüls (95) i Alfara de Carles (76).
Una de les prestacions englobades dins l'EBASP és el Servei d'Ajuda a Domicili (SAD), un suport social a persones o famílies amb dificultats de desenvolupament, integració social o manca d'autonomia personal, que actualment és a càrrec de 35 treballadores familiars. El 2019 el SAD va comptabilitzar un total de 31.857 hores realitzades, distribuïdes majoritàriament a Deltebre, Roquetes, l'Ametlla de Mar i Xerta.
També es van atendre 1.415 persones a través del Programa Individual d'Atenció a les Persones en situació de Dependència; es van tramitar 59 expedients al Banc d'Ajudes Tècniques i 146 de Renda Garantida de Ciutadania. Pel que fa al Pla d'Ajuda Alimentària se'n van beneficiar 402 famílies i 422 famílies van rebre ajuts del Tiquet Fresc i 109 usuaris consten com a beneficiaris d'ajuts d'urgència social.
Quant al Servei d'intervenció Socioeducativa ha dut a terme un total de 908 intervencions i el Servei d'Atenció Diürna Estiu va servir 3.120 menús a les poblacions de Roquetes, Deltebre, l'Ampolla, l'Ametlla de Mar, l'Aldea i Camarles.
D'altra banda, l'any passat un total de 304 persones del Baix Ebre (un 4% més que el 2018) van rebre servei de teleassistència, un servei d'atenció domiciliària que garanteix la seguretat i dona tranquil·litat i acompanyament a les persones que poden estar en situació de risc per factors d'edat, fragilitat, solitud o dependència, les 24 hores del dia i els 365 dies a l'any, detectant situacions d'emergència i donant-hi resposta immediata. Els municipis amb més usuaris el 2019 van ser l'Ametlla de Mar (57), Deltebre (56), Roquetes (41), el Perelló (35), Camarles (32) i l'Aldea (29).
Pel que fa al servei de transport adaptat (TAD), l'any 2019 va tenir un total de 117 beneficiaris, 59 dels quals es van desplaçar a un centre de dia i la resta a tallers ocupacionals. La major part dels usuaris procedien de Deltebre (35), Roquetes (32) l'Aldea (18), Xerta (10), l'Ametlla de Mar (8) i Aldover (6). Actualment, l'ens comarcal disposa de sis vehicles propis per realitzar les quatre rutes que atenen les demandes dels usuaris dels diversos municipis del Baix Ebre.
Finalment, en el marc de la Llei 24/2015 per afrontar l'emergència en l'àmbit de l'habitatge i la pobresa energètica, els Serveis Socials del Consell Comarcal van tramitar 1.395 informes per evitar la pobresa energètica i 13 de lloguer social.