Presentació de Marçal Molas: Cròniques i instants 1990-2010, l’onzè volum de «Quaderns de Fotografia» d’INSPAI, Centre de la Imatge de la Diputació de Girona
- Detalls
- Publicat el Dimarts, 19 Març 2024 12:59
- Escrit per Redacció
Hi han participat el diputat de Cultura de la Diputació de Girona, Jordi Camps; la cap d’INSPAI, Centre de la Imatge de la Diputació de Girona, Natàlia Navarro, i el fotògraf Marçal Molas
Avui dimarts s’ha presentat, a la Casa de Cultura de la Diputació de Girona, l’onzè volum de la col·lecció «Quaderns de Fotografia», dedicat a l’obra del fotoperiodista gironí Marçal Molas, publicat per INSPAI, Centre de la Imatge de la Diputació de Girona.
A la presentació hi han participat Jordi Camps, vicepresident quart i diputat de Cultura de la Diputació de Girona; Natàlia Navarro, cap d’INSPAI, Centre de la Imatge de la Diputació de Girona, i Marçal Molas, fotògraf a qui es dedica la publicació.
INSPAI realitza publicacions relacionades amb els fons i les col·leccions fotogràfics ingressats a la Diputació de Girona: els punts de llibre d’INSPAI, els catàlegs del Premi Joves Fotògraf(e)s de Catalunya, estudis de camp o articles d’investigació, així com les col·leccions «Cent Anys d’Imatges» o «Quaderns de Fotografia».
L’objectiu d’aquestes publicacions és posar a l’abast de tothom els fons fotogràfics i les col·leccions propis, així com projectes de fotografia contemporània impulsats pel Centre de la Imatge. També edita publicacions dirigides a professionals que gestionin documentació i patrimoni fotogràfics.
Aquest onzè volum publicat a la col·lecció «Quaderns de Fotografia» respon a una selecció acurada i representativa del fons fotogràfic de Marçal Molas, integrat per més de 195.000 imatges que apleguen el treball professional i els projectes personals d’aquest fotògraf. Una vida que comença amb l’exercici de la professió en els mitjans de comunicació locals, on documenta la vida social, política, cultural i esportiva de les comarques gironines, i que pren un tomb significatiu amb el canvi de segle, quan projecta la seva mirada vers l’àmbit de la natura, amb fotografies sobre flora, fauna i paisatges.
El diputat de Cultura de la Diputació de Girona, Jordi Camps, ha dit en la seva intervenció: «La preservació i la difusió d’aquestes fotografies són un element molt necessari per a la societat, i una clara responsabilitat que des de la corporació s’ha assumit i s’ha potenciat al llarg de tots aquests anys».
«La salvaguarda del patrimoni fotogràfic, de la nostra memòria col·lectiva, que queda fixada a les fotografies, és una obligació que ens pertoca prendre i potenciar, mitjançant el traspàs de continguts de l’esfera privada a l’espai públic. I aquesta és la tasca que INSPAI duu a terme, amb un equip humà i tècnic que garanteix la pervivència d’aquesta memòria», ha afegit.
Per Natàlia Navarro, cap d’INSPAI, «la importància de la conservació de les fotografies de premsa local és cabdal, atès que la singularitat d’aquestes imatges radica en la capacitat per reflectir la vida quotidiana, les celebracions i els desafiaments d’una comunitat al llarg del temps. Així, el fons fotogràfic donat per Marçal Molas es converteix en una eina essencial per preservar i compartir les històries que defineixen el teixit del nostre territori». I ha afegit: «La seva obra recull la transició urbana dels anys noranta, les transformacions en l’arquitectura, les celebracions i les festes populars, les activitats culturals i els esdeveniments esportius, la vida quotidiana, els retrats de persones locals i de personalitats destacades, així com els esdeveniments polítics i socials».
«Amb la realització del tractament tècnic adequat en el fons de Marçal Molas, que ha inclòs la neteja, la codificació, la catalogació, la descripció i la digitalització, avui podem presentar aquest quadern de fotografies», ha continuat dient Natàlia Navarro: «El fons s’ha treballat amb meticulositat des dels inicis, amb una selecció acurada durant el procés de digitalització dels millors fotogrames dels reportatges. S’hi han aplicat criteris tècnics fotogràfics com ara la composició, l’enfocament i l’enquadrament, entre d’altres, tenint en compte també el valor informatiu i documental de les imatges».
La col·lecció «Quaderns de Fotografia»
El primer volum de la col·lecció «Quaderns de Fotografia», dedicat a Emili Massanas i Burcet, va publicar-se l’any 1998. Des de llavors, INSPAI ha publicat deu títols d’aquesta col·lecció, amb la voluntat —mantinguda des del primer quadern— de posar a l’abast de tota la ciutadania els fons i col·leccions fotogràfics que integren els ingressos realitzats per fotògrafs i particulars a la Diputació de Girona.
L’onzè volum de la col·lecció està dedicat al fons del fotoperiodista gironí Marçal Molas, que va ingressar a INSPAI l’any 2017.
La conceptualització del quadern ha anat a càrrec de Jordi Algué, historiador i arxiver, que ha reunit una selecció diversa de l’àmplia producció fotogràfica de Marçal Molas, la qual abasta diferents àmbits i temàtiques abordats pel fotògraf al llarg de la seva trajectòria.
Els articulistes que han participat en la publicació són Quim Roser Puig, fotògraf i professor de la Universitat Internacional de Catalunya (UIC); Pepe Encinas Fernández, fotògraf, i Pere Parramon Rubio, professor, crític i escriptor.
Informació de l’autor: Marçal Molas i Vidal
Marçal Molas i Vidal (Sant Gregori, 1968) es va formar a l’Escola Eina de Barcelona (1988-1991), on va tenir el mestratge, entre d’altres, de fotògrafs com Manel Esclusa i Humberto Ribas. Posteriorment va ampliar la seva formació a l’escola internacional de fotografia Grisart i a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). L’octubre de 1990 va començar a treballar de fotoperiodista al Diari de Girona, on va coincidir amb Jordi Ribot, Jordi Picazo, Pep Iglésias i Quim Roser, entre d’altres, dels quals va aprendre l’ofici. En aquest diari va portar a terme una gran part de la seva carrera professional fins a l’any 2000. També va fer reportatges per a la Revista de Girona i El Triangle. Durant aquesta dècada va retratar a fons la vida social, política, cultural i esportiva de les comarques gironines.
Durant els anys noranta també va participar en trobades fotogràfiques com Tarazona Foto (1992) i va fer exposicions com «Bluefields» a La Pontenca de Girona (1994) i al festival Visa pour l’Image de Perpinyà (1998 i 1999).
A partir de l’any 2000, l’obra de Marçal Molas es va centrar en l’àmbit de la natura, tant en la fotografia de flora i fauna com de paisatges. L’any 2009 va fer una exposició al Parc Natural dels Aiguamolls de l’Empordà sobre els ocells d’aquest paratge, i el 2010 va participar en la Biennal d’Olot amb una exposició titulada «Calculacions d’espai», en la qual mostrava l’abstracció de les formes de la natura. També en aquesta etapa va guanyar diferents premis —el 2008 i el 2009— en el concurs de fotografia naturalista de l’Associació de Naturalistes de Girona (ANG). Ha publicat els llibres de fotografia Un viatge al temps del bosc: Masies de la Vall del Llémena (2011), Girona 1991-2000 (2014) i Natura (2022). El setembre de l’any 2017 la totalitat del seu fons fotogràfic va ingressar a INSPAI, Centre de la Imatge de la Diputació de Girona.
Fotos: Eddy Kelele
Fitxer adjunt: 1710939547np_quaderns_de_fotografia_mar?al_molas.pdf