Barcelona mantindrà el carril bici de la Via Augusta però farà canvis per augmentar la fluïdesa del trànsit
- Detalls
- Publicat el Dimarts, 12 Març 2024 19:35
- Escrit per Redacció
Un estudi sobre la infraestructura determina que el trànsit ha baixat una quarta part a la zona
L'Ajuntament de Barcelona mantindrà el carril bici de la Via Augusta amb el traçat actual però farà modificacions al tram entre el carrer Ganduxer i el carrer Dolors Monserdà per incrementar la fluïdesa del trànsit i augmentar les prestacions del servei de bus en aquest àmbit, segons ha anunciat aquest dimarts en el marc de la Comissió d'Urbanisme. Un estudi sobre la infraestructura ha determinat que el trànsit ha baixat entre un 23 i un 27% a la zona, per bé que en determinades hores del dia puja la densitat de vehicles. Per millorar la situació es faran canvis als semàfors o s'incrementaran temps de gir de vehicles. El carril bici de Via Augusta va entrar en funcionament a l'estiu.
Esquerra Republicana ha celebrat la mesura i ha recordat que l'executiu municipal ha acceptat un seu prec que defensava que la via continués amb el traçat vigent, després que alguns membres del govern de la ciutat el posessin en dubte.
"És una artèria imprescindible per a la mobilitat ciclista de la ciutat de Barcelona", ha assegurat la regidora d'ERC Rosa Suriñach. La republicana ha lamentat que l'informe encarregat pel consistori per avaluar l'impacte i la idoneïtat del carril seguia "el joc a una campanya que havia iniciat la dreta" i que les conclusions no s'hagin fet públiques fins ara malgrat que l'equip de govern local "el mes de gener va admetre que ja el tenia".
De la seva banda, Barcelona en Comú ha considerat que la "rectificació" del consistori és mostra d'un "govern erràtic, sense rumb, que s'arriscava a fer el ridícul carregant-se una política sostenible en ple segle XXI".
La portaveu del grup municipal dels comuns, Janet Sanz, ha posat en valor la feina dels veïns i entitats que "han aconseguit finalment" que tiri endavant el carril bici de Via Augusta, planificat durant el mandat anterior amb Ada Colau al capdavant. Sanz ha subratllat que BComú "seguirà sent molt exigent" amb les polítiques per la mobilitat sostenible i l'emergència climàtica a la ciutat.
Canvis
Pel que fa a les modificacions anunciades aquest dimarts a la Comissió d'Urbanisme de l'Ajuntament de Barcelona, es faran canvis als semàfors per donar més fluïdesa al trànsit, especialment durant l'hora punta, i s'incrementarà el temps de gir dels vehicles des de la Via Augusta cap a la ronda General Mitre (sentit Llobregat).
Aquesta intervenció requerirà habilitar un refugi central al pas de vianants situat a la ronda i reconfigurar els carrils de la via que discorren en sentit Besòs. La mesura permetrà que els vehicles puguin girar de manera més àgil cap a Mitre, reduint densitat en aquest punt.
També s'augmentarà el temps de verd per als vehicles de la Via Augusta que circulen en sentit muntanya, a l'altura de la ronda General Mitre. Aquesta mesura precisarà habilitar un nou itinerari per reduir el flux de vehicles que des del carrer Escoles Pies s'incorporen al sentit Llobregat de la ronda. En aquest sentit, s'oferirà l'opció de circular pel carrer de les Escoles Pies, el carrer del Milanesat i el carrer del Doctor Roux en sentit mar, per agafar Mitre des d'aquesta via.
En funcionament des de l'estiu
El carril bici va entrar en funcionament a l'estiu amb dos carrils segregats en calçada que enllaçaven amb la resta de carril bici de la Via Augusta i que connectaven els barris de Sarrià i de les Tres Torres amb el barri de Sant Gervasi-Galvany i el districte de l'Eixample.
L'agost passat l'Ajuntament va encarregar un informe a una consultora externa per avaluar-ne el funcionament i l'impacte en la mobilitat de l'entorn. L'estudi ha determinat que el carril bici es troba dins d'intervals de valors d'intensitat similars a altres del mateix tipus, és a dir, carrils fora de la xarxa mallada que actuen com a connexió entre la corona més externa de la ciutat i la més cèntrica.
Atès que és un carril de nova creació, es preveu que amb els mesos pugi la intensitat mitjana de vehicles (IMD). L'ús actual, afirma el consistori, és especialment intens entre menors d'edat per fer desplaçaments dels centres, fins a un terç de la mobilitat total ciclista en la franja horària d'entrada a les escoles.
Una quarta part de trànsit menys
Les dades assenyalen que no hi ha conflictes de convivència amb les diferents parades d'autobús ni interferències amb el servei de recollida de residus i subratllen que el trànsit s'ha reduït entre el 23 i el 27% a la Via Augusta des de la posada en funcionament d'aquest carril.
L'estudi també recull que en determinades hores del dia puja la densitat de vehicles a l'eix de la Via Augusta. Els punts que més ho acusen són els ramals que arriben a la ronda General Mitre. En la resta de vials es mantenen els paràmetres de densitat de l'any 2022. En la mateixa línia, aquesta situació viària també comporta una disminució de la velocitat comercial de l'autobús, especialment en sentit mar.