Girona aposta per la peatonalització de carrers als barris més densificats i comença una prova pilot a l'Eixample
- Detalls
- Publicat el Divendres, 22 Setembre 2023 07:41
- Escrit per Marina López / ACN
Girona aposta per la peatonalització de carrers als barris més densificats i amb més flux de trànsit. Aprofitant la Setmana de la Mobilitat, l'ajuntament ha apostat per impulsar una prova pilot que durarà vint dies i que consisteix en tallar el pas de vehicles en un tram del carrer de Sant Joan Baptista la Salle, entre Juli Garreta i Joan Maragall. La tinenta d'alcaldia i regidora de Transició Ecològica i Transformació Urbana, Cristina Andreu, ha afirmat que és un tall "valent" a l barri de l'Eixample perquè és un punt "per on hi circulen molts cotxes". És, a més, un dels "assajos" que aniran fent al llarg de l'any per elaborar un pla específic per transformar la mobilitat a la ciutat, reduint el trànsit rodant "en pro de les persones”.
El tall d'aquest tram de carrer no és només una de les propostes de la Setmana de la Mobilitat, és també una prova pilot per avaluar com funcionaria la peatonalització d'aquest espai. Andreu ha remarcat que és un "tall important" per a una zona com l'Eixample, densificada i amb molt trànsit: "És un tall valent però és en zones com aquestes on més cal recuperar espais".
És un carrer important en la circulació al barri i a l'eix comercial però també té a prop diverses escoltes com el Masmitjà, el col·legi Verd, la Salle o el Vedruna. "Són espais molt densificats que no disposen d'espais públics i segurs perquè els nens i nenes es puguin moure per la ciutat amb tota seguretat", ha indicat Andreu que remarca que, per això, cal implantar mesures per reduir la presència de vehicles "en pro de les persones".
Andreu ha recordat que a principis d'aquest més ja van començar els "assajos" fent talls al voltant d'algunes escoles i progressivament els aniran estenent a l'entorn de més centres educatius. Els resultats d'aquests, i també el que hi ha actualment al carrer la Salle, serviran per recopilar informació per elaborar el pla estratègic per transformar la mobilitat de la ciutat que l'Ajuntament està elaborant: "Estem en un banc d'assajos, a partir de la prova error podem aportar més dades a la diagnosi per poder definir propostes i tirar-les endavant de cara al 2024".
La tinenta d'alcaldia ha remarcat, a més, que també treballen coordinadament amb els municipis veïns per planificar aquesta transformació en la mobilitat a nivell d'àrea urbana.
Andreu ha admès que els primers dies el tall de carrer pot provocar algunes cues o molèsties perquè tot canvi d'hàbits necessita uns dies fins a adquirir un itinerari nou: "Sabíem que avui podia passar, esperem que s'anirà reduint però avui també hi ha hagut algunes persones que han tret tanques i això ha generat confusió".
L'equip de govern exposa que experiències prèvies indiquen que potenciar barris "més amables" i amb espais peatonalitzats acaben incidint positivament, també, en el comerç de la zona. "El fet que la gent pugui venir, caminar i estar tranquil·la per anar-hi amb la mainada no ha de tenir cap efecte negatiu", ha conclòs la tinenta d’alcaldia.