Canal Ajuntament

Titulars
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

A+ A A-

L'Ajuntament de Barcelona aposta per una Guàrdia Urbana més propera i centrada en els barris

El Pla Director de la Guàrdia Urbana marca l'impuls de la figura del Policia de Barri, amb el desplegament al territori de 73 agents que seran els interlocutors referents de la GUB amb el teixit associatiu i veïnal per a les qüestions de seguretat i convivència

Es constituirà la nova Unitat de Reforç a la Proximitat i Emergències (URPE) que tindrà l'objectiu de treballar en l'anticipació i gestió d'emergències, en la protecció del medi ambient i en desenvolupar una tasca administrativa especialitzada en suport al barri i al districte

La Unitat de Deontologia i Afers Interns identificarà i promourà bones pràctiques policials per fomentar l'exemple i el reconeixement al conjunt de l'organització

Es pot descarregar el document del Pla Director de la Guàrdia Urbana en el següent link: http://goo.gl/gsJjtN


El Pla Director de la Guàrdia Urbana, que es presentarà en el proper Plenari del Consell Municipal, respon a la voluntat del Govern d'adaptar el cos de policia barceloní a les noves necessitats de la ciutat, i fer un model de Guàrdia Urbana centrat en la proximitat, la transparència i el territori, eixos principals extrets del Pla Local de Prevenció i Seguretat 2016-2019.

L'alcaldessa Ada Colau ha explicat que 'des de principis de mandat hem estat dient i reiterant que la ciutat de Barcelona és una ciutat en constant canvi, i que l'objectiu del seu govern és adaptar els serveis municipals a aquest canvis'.

Colau també ha senyalat que 's'aposta per una Guàrdia Urbana més present en el territori, capaç de prevenir i anticipar-se als problemes. Una policia a prop de la gent, a peu de carrer, que treballa per prevenir els problemes, que s'anticipa als conflictes i que actua en benefici de la convivència, la seguretat i els drets de tothom'.

El Govern va decidir endegar aquest procés metodològic i rigorós amb la participació activa del membres del cos de la Guàrdia Urbana per fer-los partícips del canvi organitzatiu i funcional que està impulsant l'Ajuntament per tal d'adequar el cos de policia barceloní als principis proximitat, territori i transparència que marcaran les polítiques públiques de seguretat d'aquest govern. A més, per primera vegada, l'Ajuntament ha elaborat un procés de revisió orgànica i funcional del conjunt del cos de la Guàrdia Urbana de manera sistemàtica i participativa, comptant amb l'experiència dels seus membres, amb la dels responsables de l'Àrea de Seguretat i d'altres col·laboradors externs (Institut de Seguretat Pública de Catalunya, Mossos d'Esquadra, entre d'altres).

Aquest és el document base de proposta de revisió i reforma que es compartirà, a partir d'ara, amb la resta de grups municipals, sindicats i altres agents i actors socials per tal que puguin fer les aportacions necessàries de cara a la seva implementació que ja s'ha iniciat parcialment i que s'efectuarà progressivament.

El Pla Director té vocació permanent, revisable i adaptable per poder respondre a les necessitats de la ciutadania i adaptar el cos de policia barceloní a la realitat dinàmica de la ciutat.

El model de Guàrdia Urbana que es planteja estarà centrat en la proximitat, en el ciutadà, al qual es vol fer partícip del desenvolupament de les polítiques púbiques de seguretat. En aquest model, les Unitats Territorials seran l'eix de resposta a la demanda i de desenvolupament dels serveis. Aquestes rebran el suport de les diferents unitats centralitzades en aquelles problemàtiques en què es faci necessari un coneixement o especialització més acurat.

Ada Colau ha destacat que 'la Guàrdia Urbana, com a garant de la convivència i dels drets ha de poder establir un model que permeti l'adaptació constant de l'organització als canvis socials i les demandes que en puguin sorgir. Per aquest motiu volem que El Pla Director sigui un document de llarg recorregut i que es pugui anar avaluant'.

Es vol definir un model policial i de seguretat basat en la proximitat, en l'adaptació al territori, un enfoc des de la transparència i la participació ciutadana en la gestió dels conflictes. Una democràcia oberta des dels ciutadans als barris i districtes implicats en la seguretat.

En l'elaboració del Pla Director han participat membres de totes les categories professionals del Cos a més d'altres actors municipals. El document és el resultat d'un treball col·laboratiu que ha implicat a 237 persones, de les quals més del 75% són membres de la Guàrdia Urbana.

Aquest Pla consta de 13 programes, 46 projectes i 18 subprojectes, i s'han detectat prop de 600 actuacions organitzatives.

ÀMBITS D'ACTUACIÓ

PROXIMITAT I TERRITORI

El Pla Director proposa un model que converteixi el coneixement en intel·ligència: un model en què la Guàrdia Urbana es centri en l'anticipació dels problemes des d'una detecció precoç d'aquests per poder articular després, i de forma conjunta i transversal, un pla d'acció per a cada problemàtica que involucri i faci partícip a diferents unitats internes, així com a organismes i administracions externes i a la mateixa la ciutadania.

L'objectiu final és establir un model organitzatiu que prioritzi l'anticipació als problemes des d'una gestió del coneixement i de les problemàtiques de forma compartida i transversal.

L'objectiu del Pla Director en l'àmbit de territori és revisar el funcionament de les diferents Unitats i proposar optimitzacions tant en metodologia com en operativitat per adequar els serveis i recursos municipals a la convivència i la seguretat d'acord al territori, les seves característiques i les seves necessitats.


Suport a la proximitat especialista i descentralitzada

El model que es vol definir de proximitat al territori col·loca a les Unitats Territorials en el centre de la prestació de serveis de la Guàrdia Urbana i reforça la seva estructura de relació amb els veïns i veïnes de cada territori.


- Impuls de la Policia de Barri: Totes les Unitats Territorials de la Guàrdia Urbana (UT) disposen d'un equip de Policia Comunitària. L'objectiu del Pla Director és revisar el funcionament d'aquests equips i donar una estructura sòlida que potenciï i ampliï les seves tasques i funcions. Unes funcions que remarquin el caràcter anticipatiu, de coordinació i de contenció i recuperació social dels conflictes.

Per aquest motiu es considera clau assignar un agent com a referent a cada un dels 73 barris de la ciutat que tingui el paper d'interlocutor amb la ciutadania en la gestió de la seguretat i la convivència. Aquesta nova figura serà l'interlocutor referent del cos dins del teixit associatiu i veïnal en matèria de prevenció, seguretat i convivència.




El Pla Director de la Guàrdia Urbana planteja la necessitat dotar a cada Unitat Territorial i a cada Unitat Nocturna Operativa, d'una estructura sòlida i estable en Policia Comunitària. Aprofitant aquest desplegament al barri, es proposa un canvi de denominació dels actuals equips de Policia Comunitària per Equips de Policia de Barri formats pels Policies de Barri, els educadors per a la seguretat i els especialistes en assistència tècnica operativa


- Educació i seguretat a la comunitat: Fa molts anys que la Guàrdia Urbana dóna sessions de seguretat viària i convivència a les escoles de la nostra ciutat. Actualment, la Guàrdia Urbana té el programa educatiu 'La Guàrdia Urbana a les escoles'. Aquest és un treball en el territori i de proximitat en coordinació amb els diferents operadors que intervenen en el món de l'ensenyament i adaptat a la realitat i necessitats de cada centre amb l'objectiu d'informar i aportar coneixement, d'altra banda convidar a la reflexió i generar consciència, i per últim, detectar casos d'abusos o risc d'exclusió social en menors.

En relació a la formació que dona la GUB a les Escoles, es detecta la necessitat d'ampliar el catàleg de cursos prioritzant la presència d'aquests equips en els cursos considerats sensibles (3er i 5è de primària i 1er de la ESO) i ampliació també a col·lectius d'especial atenció com poden ser aules hospitalàries, gent gran o població migrada.


- Ampliació del Grup de Delinqüència Urbana (GDU): Els GDU són grups especialitzats que tenen algunes Unitats Territorials (Ciutat Vella, Eixample i Sants Montjuïc) amb les funcions principals dins de l'àmbit de la seguretat ciutadana, especialment les infraccions penals contra el patrimoni, les més freqüents a Barcelona.

L'objectiu del Pla Director és dotar d'eines a aquests Grups i planteja la seva possible ampliació a altres territoris així com a més franges horàries operatives.

- Reforç de les Oficines de Recepció de Denúncies (ORD): Les Oficines de Recepció de Denuncies de la Guàrdia Urbana de Barcelona, són oficines dedicades a l'atenció ciutadana en tot allò referent a la seguretat, donant un servei de proximitat que incideix de forma directa en la seguretat dels barris, tant de forma objectiva com subjectiva.

Un dels aspectes que es va observar a l'Enquesta de Victimització de 2015 era una davallada de l'índex de denúncia, per aquest motiu un dels aspectes defineix el Pla Director és habilitar més punts on efectuar les denúncies. En aquest sentit es contempla, en funció dels recursos disponibles, obrir noves ORD diürnes a Nou Barris i Les Corts i obrir durant 24 hores l'ORD de la nova comissària de la Barceloneta durant l'estiu.

El Pla també valora la possibilitat de crear una ORD dinàmica que presti suport en grans esdeveniments o emergències que es desenvolupin a la ciutat per l'atenció ciutadana i la recepció i tramitació de denúncies sobre els fets delictius ocorreguts.


- Equips de patrullatge forestal: Cinc districtes de Barcelona tenen àrees forestals dintre del seu territori: Sarrià-Sant Gervasi, Horta-Guinardó i Nou Barris principalment, i en menor quantitat Les Corts i Gràcia.

Durant el dia i fora de temporada alta son les Unitats Territorials de Sarrià-Sant Gervasi, Horta-Guinardó i Nou Barris les que s'encarreguen del control d'aquest espai i del patrullatge preventiu, cadascuna amb els seus propis recursos. El fan agents amb uniformitat, habilitats i coneixements específics (equips de patrullatge forestals) que utilitzen turismes i motos de tot terreny.

Durant la temporada d'alt risc d'incendi, de maig a setembre, la Divisió Territorial estableix el 'Dispositiu zona forestal Parc de Collserola', el qual suposa la coordinació i patrullatge conjunt de les tres unitats referides, amb la finalitat d'una bona coordinació en cas de sinistre i es garanteixi el cobriment adequat a tota la zona.

El Pla Director proposa:
* Millorar la detecció i el control de les infraccions de caràcter mediambiental durant tot l'any.
* Coneixement per part de tots els agents de la Unitat Territorial de les vies del territori forestal i també dels plans d'actuació en cas de sinistre.
* Augmentar la coordinació dels equips de patrullatge forestal amb els Equips de Policia de Barri.


Suport a la centralitat de la proximitat

- El Pla Director contempla la creació de l'oficina de coordinació de la proximitat que estarà adscrita a la Divisió Territorial amb l'objectiu de donar estructura i suport i al model de treball de la proximitat dins de la Guàrdia Urbana.

Aquesta oficina impulsarà la formació inicial i especialitzada en la gestió dels conflictes.


- Reforç de la Divisió de Trànsit: La Guàrdia Urbana de Barcelona exerceix la seva competència en matèria de trànsit a tot el territori municipal, realitzant funcions de tipus informatiu, educatives i/o de sensibilització, preventives i funcions correctores de la indisciplina viària.

El Pla Director preveu refermar la DTR com a referent intern i extern en matèria de trànsit i seguretat viària a Barcelona:
* Unitat Central de Trànsit (UCT): reforçar el rol d'experts en els trànsit a les grans vies realitzant formació en el control de mercaderies i vehicles de transport especial; formació; i millores tecnològiques en la detecció de les infraccions.
* Unitat d'investigació i Prevenció de l'Accidentalitat (UIPA): Reforçar el coneixement en la investigació i instrucció d'atestats per accidents i delictes contra la seguretat viària


- Divisió de Seguretat i Investigació: El principal objectiu en seguretat és impulsar la Guàrdia Urbana de Barcelona com referent en l'anticipació i gestió de les emergències i en el suport en la proximitat al territori des de la prevenció de problemàtiques en espais on, sigui per les dimensions, com per l'alt nombre de persones o la vulnerabilitat del públic, puguin generar-s'hi situacions de risc o emergència.

Aquesta nova visió requereix d'un canvi fonamental de les tasques de suport policial i per tant es proposa una desconnexió de la Unitat de Suport Policial (USP). Per aquest motiu es crearà una nova unitat, la Unitat de Reforç a la Proximitat i Emergències (URPE), destinada a treballar en l'anticipació i gestió d'emergències, en desenvolupar una tasca administrativa especialitzada en suport al barri i al districte i en la protecció del medi ambient.

Aquesta unitat tindrà diferents seccions especialitzades per tal d'anticipar-se a problemàtiques, detectar possibles incidents, correcció de riscos i liderar les emergències o esdeveniments des de l'àmbit de l'expertesa:

A. Secció de la URPE d'Anticipació i Gestió d'Emergències:
- Coordinació amb l'equip de Protecció Civil de la Guàrdia Urbana en la definició dels Plans de Protecció i dels punts de risc en emergències.
- Tasca inspectora del Pla d'Autoprotecció (PAU).dels edificis i activitats rellevants o de caràcter extraordinari o de gran impacte
- Participació en els Centres de Coordinació en grans esdeveniments i emergències i en les taules de coordinació d'emergències i de coordinació d'esdeveniments.
- Lideratge dins la GUB al territori de les situacions d'emergències.
- Protecció dels esdeveniments així com les grans concentracions humanes a la via pública amb motiu d'actes lúdics, festius o d'altres, especialment aquells organitzats per l'Ajuntament.
- Coordinació amb el Servei de Prevenció i Extinció d'Incendis i Salvament i la resta de cossos en els incidents puntuals a la ciutat que puguin afectar la seguretat, la mobilitat o la convivència.
- Coordinació amb Protecció Civil de la Guàrdia Urbana en la definició dels plans d'emergència en zones forestals i formació dels equips forestals en aquest àmbit.
- Comunicació i accions per involucrar a la ciutadania en la gestió de les emergències.

B. Secció de Medi Ambient:
- Anàlisi de les demandes i queixes per soroll i tasca inspectora.
- Intervencions relacionades amb la protecció del medi ambient.
- Protecció d'animals
- Vinculació de la unitat canina de la GUB:
- Col·laboració amb els equips del servei d'educació i seguretat a la mobilitat en els programes de tinença responsable d'animals.
- Suport a la proximitat en la recerca de persones extraviades.
- Prevenció en espais públics amb problemàtiques específiques amb gossos considerats perillosos.
- Suport a la proximitat en la vigilància específica en matèria de tinença i protecció d'animals per incidències relacionades amb el benestar o maltractament d'animals.
- Col·laborar com a suport al territori en serveis de protecció escolar a demanda de les unitats territorials

C. Secció de Policia Administrativa especialitzada:
- Realització d'inspeccions d'activitats amb règim especial i dels esdeveniments que requereixin de Pla d'Autoprotecció: Festes Majors de districte, Congressos, Festivals de música, esdeveniments esportius, etc.
- Prèvia demanda dels caps de les Unitats Territorials, realitzar inspeccions d'activitats regulades administrativament als espais públics que alterin de forma important la convivència o degraden l'espai, que per la seva complexitat normativa requereixin una intervenció especial.
- Suport a inspeccions desenvolupades per altres organismes prèvia comunicació al cap de la Unitat Territorial determinada.

La URPE assumirà la tasca de suport a la proximitat al territori en altres problemàtiques que per la seva complexitat requereixin d'un suport especialitzat:
- Protegir els espais públics amb gran afluència o trànsit de persones.
- Protecció de zones o edificis d'especial risc.
- Protecció de les autoritats municipals en suport a la Unitat de Protecció.
- Protecció d'edificis municipals.
- Col·laboració en les resolucions de les autoritats administratives o judicials.
- Suport a les unitats territorials en la gestió de detinguts alterats o persones agressives.
- Suport al barri i al districte en zones o edificis d'especial risc quan siguin requerits.


TRANSPARÈNCIA

Garantir l'accés a una informació pública de qualitat en el conjunt d'accions en seguretat i convivència de forma permanent i comprensible.

El programa de Transparència té els objectius de reforçar els mecanismes de garanties existents pels ciutadans i els agents del cos, així com reforçar la legitimitat social i incrementar la valoració i la confiança de la ciutadania cap al cos de la Guàrdia Urbana de Barcelona.


- Unitat de Deontologia i Afers Interns: Aquesta unitat posarà l'èmfasi en la prevenció i les bones pràctiques, l'ajust al dret i a l'ètica professional i alhora continuarà investigant aquelles conductes contràries al règim disciplinari o al codi deontològic policial, en les que puguin veure's implicats membres de la Guàrdia Urbana de Barcelona.

L'adscripció d'aquesta unitat passa de la Prefectura de la GUB a la Gerència de Seguretat i Prevenció per reforçar l'eficàcia, la transparència i la transversalitat de les seves funcions tal i com succeeix en altres cossos policials. Aquest canvi d'adscripció es consolida amb el trasllat, que es va realitzar en el mes de març, a les dependències de l'Àrea de Seguretat i Prevenció situat a la Plaça Carles Pi i Sunyer.

La nova UDAI té objectius a curt, mig i a llarg termini per posar l'accent en l'exercici de la eficàcia i l'eficiència, la transparència, la prevenció, l'exemple, la pedagogia, la coresponsabilitat, el treball transversal, la millora de les comunicacions i col·laboracions externes i internes.


- Creació d'itineraris i desenvolupament professional: En el marc del Pla Director sorgeix l'oportunitat de constituir una estructura sòlida i permanent que reguli la mobilitat interna del cos, que aporti transparència i que disposi dels criteris de selecció i assignació de professionals a determinats grups de treball o unitats.

Es proposa estructurar l'itinerari professional en tres trams. El primer i el segon al llarg dels primers cinc anys al Cos per tal de garantir que tots els agents coneguin el màxim possible la organització: el primer any en pràctiques en un aprenentatge en dos moments (en dos unitats al territori diferents) i en què es desenvolupi la tasca bàsica de proximitat al territori amb la possibilitat de formar part de la unitat de platges; els següents quatre anys, ja com a funcionari de carrera, potenciar la possibilitat de canviar de destí territorial o formar part de la gestió de la Sala Conjunta de Comandament (SCC). Dins el territori la possibilitat d'unir-se a un equip especialitzat de forma complementària.

Un cop ja han passat els primers cinc anys de formació professional, el personal tindrà accés a totes les unitats especialitzades. Pel correcte desenvolupament de les unitats especialitzades, es proposa que les noves incorporacions hagin d'estar a la especialitat durant un mínim de dos anys, a causa de l'alt nivell de formació específica que es desitja impartir.


- Pla d'Igualtat: l'objectiu del Pla Director és la reactivació de la Comissió per a la Igualtat de la Dona a la GUB. Aquesta comissió treballarà per assolir els següents els objectius:
* Promoure la paritat en tots els llocs de treball que integren les diferents escales i categories i en tots els nivells de responsabilitat.
* Identificar els aspectes i processos que poden ser susceptibles de millora per implementar polítiques a favor de la igualtat d'oportunitats entre dones i homes.
* Identificar les problemàtiques associades als processos de promoció interna per afavorir una major presència de dones en consonància a la seva representació en el conjunt del cos.


- Millorar la gestió de la participació ciutadana: les comunicacions que realitza la Guàrdia Urbana amb els ciutadans són la base de la participació ciutadana. Per aquest motiu un dels objectius del Pla Director és realitzar un abordatge transversal per poder millorar la qualitat de l'atenció al ciutadà sobre remes relacionats amb la Guàrdia Urbana i oferir-li retorn (feed-back) a les seves demandes.

D'aquesta manera, es definirà un model que incorpori elements per a millorar l'accessibilitat, coordinar (internament i amb els operadors competents en la matèria) la informació de forma més àgil per poder garantir un retorn a la ciutadania.


Font: Ajuntament de Barcelona


Ajuntaments i Municipis de Catalunya Ajuntament Municipi

Ajuntament Girona, Ajuntament Figueres, Ajuntament Blanes, Ajuntament Lloret de Mar, Ajuntament Olot, Ajuntament Salt, Ajuntament San Feliu de Guíxols, Ajuntament Roses, Ajuntament Banyoles, Ajuntament Palafrugell, Ajuntament Palamós, Ajuntament Llagostera Ajuntaments Gironès, Ajuntaments Pla de l'Estany, Ajuntaments La Selva, Ajuntaments Baix Empordà, Ajuntaments Alt Empordà, Ajuntaments Garrotxa, Ajuntaments Ripollès, Ajuntaments Cerdanya, Ajuntaments Baix Llobregat, Ajuntaments Barcelonès, Ajuntaments Vallès Oriental, Ajuntaments Vallès Occidental, Ajuntaments Barcelona, Ajuntaments Lleida, Ajuntaments Tarragona, Notícies, Notícies Girona, Notícies Barcelona, Notícies Figueres, Notícies Lleida, Notícies Tarragona, Notícies Blanes, Notícies Olot, Notícies Roses, Notícies Llagostera, Notícies diputació, Notícies municipals, Notícies alcaldes, Notícies regidors, Notícies municipis, Notícies pobles, informació municipal, informació política, informació electoral, informació local, informació provincial, informació regional, informació alcaldes, informació regidors, informació consistorial, informació Girona, informació Barcelona, informació Tarragona, informació Lleida, informació gironès, informació comarcal, Barcelona alcaldes, Barcelona regidores , Barcelona municipis, Barcelona municipi, Barcelona Diputació, Barcelona comarca, Barcelona consistori, Barcelona ple, Barcelona eleccions, Barcelona notes premsa, Barcelona polítics, Barcelona polític, Barcelona consell comarcal, Barcelona consellers, Barcelona poblacions, Barcelona ciutat, Girona alcaldes, Girona regidores, Girona municipis, Girona municipi, Girona Diputació, Girona comarca, Girona consistori, Girona ple, Girona eleccions, Girona notes premsa, Girona polítics, Girona polític, Girona consell comarcal, Girona diputats, Girona consellers, Girona demarcació, Girona poblacions, Girona ciutat, Lleida alcaldes, Lleida regidores, Lleida municipis, Lleida municipi, Lleida Diputació, Lleida comarca, Lleida consistori, Lleida ple, Lleida eleccions, Lleida notes premsa, Lleida polítics, Lleida polític, Lleida consell comarcal, Lleida diputats, Lleida consellers, Lleida demarcació, Lleida poblacions, Lleida ciutat, Tarragona alcaldes, Tarragona regidores, Tarragona municipis, Tarragona municipi, Tarragona Diputació, Tarragona comarca, Tarragona consistori, Tarragona ple, Tarragona eleccions, Tarragona notes premsa, Tarragona polítics, Tarragona polític, Tarragona consell comarcal, Tarragona diputats, Tarragona consellers, Tarragona demarcació, Tarragona poblacions, Tarragona ciutat, Ajuntament Platja d'Aro, Ajuntament Begur, Ajuntament Llambilles, Ajuntament Quart, Ajuntament Corçà, Ajuntaments barcelonins, Ajuntaments catalans, ajuntaments Catalunya, ajuntaments comarcals, ajuntaments independents, notícies actualitat, notícies d'interès, notícies premsa, notícies diàries, notícies agencia, informació actualitat, informació premsa, informació diària, informació d'interès, informació última hora, Ajuntament Albiol, Albons, Alcanar, Alcanó, Alcarràs, Alcoletge, Alcover, Aldea| Aldover, Aleixar, Alella, Alfara de Carles, Alfarràs, Alfés, Alforja, Algerri, Alguaire, Alins, Alió Almacelles, Almatret, Almenar, Almoster, Alòs de Balaguer, Alp, Alpens, Alpicat, Alt Àneu, Altafulla, Notícies Amer, Ametlla de Mar, l' Ametlla Vallès, Ampolla, Amposta, Anglès, Anglesola, Arbeca, Arboç, Arbolí, Arbúcies, Arenys de Mar, Arenys de Munt, Argelaguer, Argençola, Argentera, Argentona, Armentera, Arnes, Arres, Arsèguel, Artés, Artesa de Lleida, Artesa de Segre, Ascó, Aspa, Avellanes i a Linya, les Avià, Avinyó, Avinyonet de Puigventós, Avinyonet Penedès, Badalona, Badia Vallès, Bagà, Baix Pallars, Balaguer, Balenyà, Balsareny, Banyeres Penedès, Banyoles, Barbens, Barberà de la Conca, Barberà Vallès, Barcelona, Baronia de Rialb, Bàscara, Bassella, Batea, Bausen, Begues, Begur, Belianes, Bell-lloc d'Urgell, Bellaguarda, Bellcaire d'Empordà

Canal Ajuntament 2012 | Un projecte de NOTIDIG | redaccio@canalajuntament.cat | Avís Legal | 667732409