Mercè Conesa assegura que la manca d'inversió en la Ronda del Vallès altera la qualitat de vida, de competitivitat i econòmica del país
- Detalls
- Publicat el Dijous, 04 Febrer 2016 20:00
- Escrit per Redacció
Mercè Conesa assegura que la manca d'inversió en la Ronda del Vallès altera la qualitat de vida, de competitivitat i econòmica del país
La presidenta de la Diputació de Barcelona, Mercè Conesa, ha afirmat, aquesta tarda, en la presentació d'un informe tècnic que avala la inversió en la Ronda del Vallès, encarregat per la patronal Cecot i la Diputació, que aquesta «manca d'infraestructura altera la nostra qualitat de vida, altera la qualitat de competitivitat i la qualitat econòmica del país». Un estudi que com ' ha dit Conesa - «mesura el dèficit que suposa no tenir aquesta infraestructura acabada» i ha lamentat «l'estat de deixadesa en la que el ministeri la té en aquests moments».
Segons l'estudi elaborat per l'Institut Cerdà i encarregat per la Diputació de Barcelona i la patronal Cecot, la finalització de l'autovia B-40 en el tram entre Abrera i Terrassa generaria un impacte econòmic de 252 milions d'euros a l'economia catalana. Concretament, la construcció de la infraestructura generaria un impacte de 124 milions d'euros, mentre que els efectes macroeconòmics de l'explotació d'aquesta via a mig i llarg termini incrementarien en 128 milions el PIB català. La finalització d'aquest tram de la Ronda del Vallès també tindria altres efecte com un estalvi de 6.700 tones de CO2 anuals i la reducció de més de 6,5 accidents de trànsit a l'any.
L'acte, que s'ha celebrat a la seu de la Conselleria, ha comptat amb la participació del conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Josep Rull; el president de la patronal Cecot, Antoni Abad; el vicepresident segon de la Diputació, Marc Castells, i el director de la divisió de l'àrea de Consultoria de l'Institut Cerdà, Lluís Inglada.
Per al Conseller Rull aquest estudi neix com a fruit d'una aliança entre les administracions públiques catalanes i les empreses del país «per posar en valor que aquest és un projecte estratègic i de país» i ha reiterat la idea que «les infraestructures que no ens fem nosaltres, no ens les faran». El conseller també ha assegurat en referència a la manca d'inversió executada per part de l'estat espanyol en la B-40 que «les xifres que recull aquest informe són estratosfèriques i s'està produint un lucre cessant perquè hi ha administracions que no compleixen. El nivell de deixadesa és impensable».
Per la seva banda, el vicepresident segon de la Diputació, Marc Castells, ha assegurat que aquest estudi posa de manifest la urgència de finalitzar la B40 i ha recalcat que la Diputació li ha donat suport perquè pel món local, per les empreses i pels ciutadans és una infraestructura important.
Per la seva banda, el president de Cecot, Antoni Abad, ha destacat el retorn d'aquest infraestructura i ha assegurat, així, que «els empresaris retem la ministra de Foment, Ana Pastor, que trobi una inversió en una infraestructura viària amb més bon retorn que aquesta. El cost del temps ens importa, i el sentit del temps ens accelera».
L'estudi sobre la Ronda del Vallès
Segons les conclusions de l'estudi, la finalització d'aquest tram de la Ronda del Vallès estalviaria costos a l'activitat logística, oferiria competitivitat al teixit productiu, contribuiria a fer una xarxa viària més sostenible i produiria impactes econòmics positius. El nou tram de la B-40 podria reduir el temps i els quilòmetres de desplaçament d'empreses i particulars. Així, calcula que els més de 2.500 vehicles pesants que circularien per aquesta via generarien un estalvi de 126.000 hores anuals de desplaçament i de 3,2 milions de quilòmetres anuals, que representarien un estalvi de costos operatius equivalent a 6 milions d'euros anuals.
A més, es podria produir també un creixement de l'activitat empresarial, gràcies a l'obertura de nous establiments a les àrees directament afectades, s'ampliaria el mercat i la capacitat comercial de les empreses, es milloraria la flexibilitat de les cadenes de proveïment i es facilitaria la mobilitat dels treballadors (per la disminució de costos in itinere, l'augment de la capacitat d'atraure capital humà i l'increment de la flexibilitat laboral). Per tot això, l'estudi conclou que la B-40 és "una infraestructura fonamental en la vertebració de l'estructura econòmica metropolitana".
L'objectiu d'aquesta infraestructura és unir Abrera (Baix Llobregat) i Granollers (Vallès Oriental) passant per Terrassa i Sabadell (Vallès Occidental), la unió de dues comarques que representen 2,1 milions de persones, el 25% de la població ocupada, el 27% del PIB de Catalunya i el 40% del VAB industrial. Vuit anys després de l'inci d'obres entre Abrera i Terrassa només estan operatius petits trams de Viladecavalls-Terrassa i Abrera-Olesa.
Font: Diputació de Barcelona