Esquerra Republicana al Senat exigeix a la ministra de Transports que la reforma de l’estació de Renfe a Viladecans incorpori el desdoblament de vies
- Detalls
- Publicat el Dimecres, 19 abril 2023 11:11
- Escrit per Redacció
La portaveu adjunta d’Esquerra Republicana al Senat, Sara Bailac, ha interpel·lat a Raquel Sánchez durant la sessió de control al govern
La portaveu municipal d’ERC Viladecans, Bàrbara Lligadas, i la regidora republicana, Natàlia Morant, han viatjat a Madrid per assistir des de la tribuna de convidats
Lligadas: “Hem vist trens que no passen per túnels. No volem ser víctimes del següent despropòsit del ministeri”
Viladecans és la ciutat mitjana de l’àrea metropolitana de Barcelona amb pitjor freqüència ferroviària
La portaveu adjunta d’Esquerra Republicana al Senat, Sara Bailac, ha retret aquest dimarts 18 d’abril a la ministra de Transports, Raquel Sánchez, que el govern espanyol no prevegi desdoblar el nombre de vies ferroviàries al seu pas per Viladecans en el projecte de remodelació i modernització de l’estació de Renfe, anunciada per Adif el setembre passat i prevista per a 2024. Com ha recordat Bailac, els 2,2 milions previstos d’inversió al baixador no preveuen ampliar el nombre de vies malgrat que el Pla de Rodalies 2020-2030 sí ho contempla en la línia que uneix El Prat de Llobregat i Castelldefels.
“En què quedem'”, s’ha preguntat Bailac en la seva interpel·lació a la ministra durant la sessió de control al govern al Senat. “Viladecans tindrà una nova estació amb les dues vies actuals i s’haurà de fer una altra remodelació més endavant per posar-n’hi quatre'” La ministra, després de no concretar res en una primera resposta, ha demanat “confiança” davant la insistència de Bailac en la rèplica. Raquel Sánchez ha acabat assegurant que “com no pot ser d’altra manera”, el projecte de modernització de l’estació de Viladecans “haurà d’incloure la previsió de les quatre vies”.
La sessió l’ha seguit des de la tribuna de convidats la portaveu del grup municipal d’ERC a l’Ajuntament de Viladecans, Bàrbara Lligadas, i la regidora republicana al mateix municipi Natàlia Morant. “Hem vingut a reclamar a la ministra que compleixi amb la paraula donada des de fa dècades”, ha assenyalat Lligadas. “Volem la millora de les freqüències de pas i la millora de les condicions de la nostra estació, perquè la nostra ciutadania rebi el servei que es mereix i tingui un transport públic a l’alçada de les seves necessitats”.
Lligadas ha afegit que “treballem des de tots els fronts on calgui per defensar els drets de la ciutadania de Viladecans. Des del grup municipal fa molts anys que reclamem aquestes millores. Avui la ministra ha dit que confiem, que ho estan estudiant tot. Però a Viladecans no volem una estació on després no càpiguen quatre vies, com ara mateix recullen els documents públics d'Adif. Hem vist trens que no passen per túnels. No volem ser víctimes del següent despropòsit del ministeri. Prou promeses que fa dècades que incompleixen. Volem fets. La ciutadania de Viladecans mereix un transport públic digne i útil”.
Per la seva banda, Sara Bailac ha valorat la resposta de la ministra dient que “la ciutadania de Viladecans, la gent d’Esquerra Republicana i el conjunt de la ciutadania de Catalunya ja hem perdut la confiança que ens demana” i ha exigit que la nova promesa d’avui es faci realitat en el projecte de modernització de l’estació de Viladecans.
Finalment, la regidora d’ERC a Viladecans, Natàlia Morant, ha assegurat que “amb 20.000 habitants més que Gavà, continuem tenint menys freqüència de trens i mentre la ministra Sánchez, exalcaldessa d’aquesta ciutat, anuncia una nova estació pel seu municipi, el baixador de Viladecans continuarà sense donar cabuda al desdoblament de vies necessari perquè s’aturin tots els Rodalies a la nostra ciutat. El projecte de remodelació d’Adif no ho contempla”. “Que continuïn prometent una nova línia de la que fa 20 anys que parlen i no es materialitza”, en relació al metro lleuger que hauria de connectar Castelldefels amb Cornellà, “és seguir prenent el pèl a la ciutadania. La tensió que patim els viatgers de la R2 Sud només l'entenem els usuaris que fa anys que patim el servei a diari”, ha afegit.
Actualment, la línia de ferrocarril que uneix el Prat de Llobregat i Castelldefels es troba congestionada a causa de la manca de disponibilitat de vies. Això resulta en retards freqüents i una capacitat limitada per transportar els passatgers i les mercaderies a través de la regió metropolitana.
Actualment, l'estació de Viladecans només disposa de dues vies amb les respectives andanes: una direcció Barcelona i una altra direcció Vilanova i la Geltrú. La remodelació de l'estació de Viladecans prevista per al 2024 no preveu canviar l'esquema de vies actual. Tot apunta que aquesta remodelació no serà compatible amb la quadruplicació de vies que s'ha projectat tenir a punt per a l'any 2030.
Els republicans es pregunten com pot ser que s'hagi impulsat un projecte que quedarà obsolet en tant poc temps i per què no s'ha tingut en compte la quadruplicació de vies que es farà entre el Prat i Castelldefels en el projecte de remodelació de l'estació de Viladecans.
Segons les dades del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, el 2019 l'estació de Viladecans va ser utilitzada per més de 2,6 milions de passatgers i es va convertir en una de les parades més transitades de la línia R2 de Rodalies. Malgrat això, és la ciutat mitjana de l’àrea metropolitana de Barcelona amb pitjor freqüència ferroviària.