dissabte, 19 de Abril de 2025
Cultura i Història

Sant Cugat recupera la Festa dels Foguerons per celebrar la festivitat de Sant Antoni Abad

Sant Cugat recupera la Festa dels Foguerons per celebrar la festivitat de Sant Antoni Abad

La Unió Santcugatenca és l’entitat abanderada en aquesta edició, en l’any que compleixen 125 anys

Diumenge es farà la tradicional Rua dels Tres Tombs, amb l’aplicació del marc legal i els protocols de Benestar Animal com en edicions anteriors.

El Ple de l’Ajuntament proposarà demà la concessió de la Medalla d’Honor de la Ciutat a la Comissió de Festes de Sant Antoni.

L’Ajuntament i la Comissió de Festes de Sant Antoni Abat organitzen els actes de celebració de la festivitat de Sant Antoni Abat que s’iniciaran divendres 17 de gener i s’allargaran durant tot el cap de setmana, amb la tradicional Rua dels Tres Tombs com a punt final.

Precisament aquesta tarda, el Ple municipal, proposarà la concessió de la Medalla d’Honor de la ciutat a la Comissió de Festes de Sant Antoni Abat, organitzadora dels actes de celebració d’aquesta festivitat, per la trajectòria de més de 150 anys dedicats a conservar i fer perviure aquesta festa popular vinculada al passat agrícola de Sant Cugat.

Els actes començaran divendres 17,  diada de Sant Antoni, amb l’ofici religiós al Monestir. L’endemà dissabte 18 de gener, s’ha volgut recuperar la Festa dels Foguerons, que es farà  a la plaça Barcelona amb un seguit d’activitats a partir de les 17:30 h, i el lliurament de la bandera de Sant Antoni als banderers d’enguany: La Unió, pel seu 125è aniversari.

La festa també incorpora la figura del Dimoni, que s'enfrontarà a Sant Antoni en una teatralització inspirada en les representacions tradicionals dels turments del sant per part dels dimonis pròpies de diversos llocs dels Països Catalans. Aquesta representació es farà abans, durant i just després de la cercavila de Sant Antoni.

Durant el cap de setmana la plaça de Barcelona acollirà també el mercat de Traginers, amb productes artesans i de proximitat.

Protocol de Benestar Animal a la Rua dels Tres Tombs

El recorregut de la rua ha estat dissenyat per fer possible el manteniment d’aquesta festa tradicional lligada al passat agrícola i ramader de la vila amb el benestar animal dels èquids que hi participen”. Durant tota la cavalcada s’aplicarà el Protocol de benestar animal, seguretat i reglament d’ordre de les cavalcades i passades de la Federació Catalana dels Tres Tombs, així com les recomanacions de la nova Guia d’actuació per al bon funcionament dels Tres Tombs i altres concentracions de naturalesa similar amb èquids a Catalunya de la Generalitat de Catalunya.

A Sant Cugat, com es va fer en els darrers anys, es fa un seguiment molt específic del recorregut, de les mesures correctores en aquells punts on es detecta risc potencial de relliscada i la contractació d’una veterinària especialitzada en benestar animals d’èquids.

PROGRAMA 2025

Divendres 17 de gener - Diada de Sant Antoni Abat

9.00 h Ofici solemne i repartiment de pa beneït al Monestir

Dissabte 18 de gener - Festa dels Foguerons a la pl. de Barcelona

17.30 h Balls tradicionals i enfrontament entre Sant Antoni i el Dimoni a pl. Octavià

18.30 h Cercavila de Sant Antoni des de la pl. d’Octavià fins a la pl. de Barcelona

19.00 h Encesa dels Foguerons per part dels diables i triomf de Sant Antoni

19.10 h Entrega de la bandera de Sant Antoni als Banderers de 2025

19.15 h Goigs a Sant Antoni Abat i balls tradicionals

19.45 h Sopar popular

20.00 h Concert a càrrec de Trèvol

Diumenge 19 de gener - Rua dels Tres Tombs

9.00 h Esmorzar de pagès al Parc de Ramon Barnils

11.00 h Inici de la Rua dels Tres Tombs a l’av. del Pla del Vinyet

12.00 h Vermut i concert amb el grup d'acordions de l'Escola de Música Tradicional de Sant Cugat  a la pl. de Barcelona

12.00 h Benedicció de cavalleries al pg. de Francesc Macià

13.00 h Arribada de la Rua a la pl. de Barcelona i rebuda per part de les autoritats municipals

Dissabte 18 i diumenge 19 de gener - Mercat de Traginers

Cervesa artesana, vins, formatges, mel, embotits i Tortell de Sant Antoni. Tot de proximitat!

Plaça de Barcelona.

Sobre Nosaltres

Donem visibilitat a les actuacions que es fan des dels ajuntaments de Catalunya i Comuns d'Andorra. Si ets Ajuntament posa't en contacte amb la nostra redacció i activa la teva Sala de Premsa.

Per petit que sigui un municipi de ben segur que s'hi fan coses interessants. Uneix-te a la primera plataforma informativa d'actualitat municipal del país i amplia la difusió de les teves informacions. Canal Ajuntament és també un punt de trobada per a l’intercanvi d’experiències on a partir de la informació publicada els responsables polítics i tècnics dels consistoris catalans tenen l’oportunitat de conèixer què s’està fent des dels ajuntaments.