Roses. El lliurament de moneda republicana al Banc d'Espanya de l'any 1939, document del mes de l'AMR

L'Arxiu Municipal de Roses (AMR) posa a l'abast del públic a través de la seva secció “El Document del Mes” del seu apartat web (www.roses.cat), un llibre de registre dels efectius monetaris líquids i altres productes financers que els veïns de Roses ingressaren a la caixa municipal entre l'abril i el maig de 1939, per al seu bescanvi al Banc d'Espanya. El volum rep el nom ”Entrega de Moneda Roja al Banco de España en 1939", i ha restat dipositat a l'arxiu municipal durant aquests 75 anys.

La construcció del nou estat feixista significà el trencament absolut amb l'etapa republicana i els seus símbols, entre els quals, el diner, va ser un dels substituïts amb celeritat. Les famílies rosinques van haver de complir les disposicions legals que obligaven a entregar la moneda del període republicà i també les emissions encunyades durant el període bèl•lic, lliurament que es va efectuar entre el 20 d'abril i el 24 de maig de 1939.

A Roses, s'efectuaren tres emissions de paper moneda l'any 1937 per un valor total de 13.500 pessetes, en bitllets d'una pesseta i de 50 cèntims. En definitiva, el llibre de registre rosinc d'entrega de moneda "roja" quantificà aquest esforç en 4.754.034'50 pessetes que quedaren perfectament assentades en l'esmentat llibre.

Podeu consultar el document en el següent enllaç: